Timesharing – niet doen!

Een Timesharing contract ontbinding had nooit belangrijk mogen worden voor een timesharing eigenaar. Want de timesharing industrie had een zeer belangrijke speler kunnen worden in de vakantie sector, maar is nu op een harde weg terug. Eigenaren willen hun timesharing annuleren, maar de bedrijven werken niet mee! Onze website gaat niet alleen over de mogelijkheden die wij bieden tot het realiseren van een timeshare ontbinding maar vooral ook over het hoe en waarom eigenaren zoekende zijn naar mogelijkheden tot het verkrijgen van een timesharing contract ontbinding.

Welke Timesharing kennen we?

  • Het vaste weken systeem – Contracten met een vast weeknummer
  • Floating week systeem – timesharing zonder vastgelegd weeknummer
  • Het Puntensysteem – weken zijn vervangen door Points
  • Holiday Clubs
  • Fractional Ownership – contract van kortere duur waarbij de klant denkt dat zijn deel in de toekomst zal worden verkocht. Dit zal niet het geval zijn
  • Bedrijfsparticipaties – officieel geen timeshare maar dit product heeft zeer zwaarwegende-, financiële gevolgen. Pas hier voor op want het is vele malen erger dan timesharing

Timesharing met vaste weken

Timesharing ging in het begin over het gebruik van een specifieke week. Iedere week was genummerd van week 1 tot en met week 52. Beginnend in januari eindigend in december. Eigenaren hielden van dit systeem want ze wisten precies wanneer hun vakantieweek er aan zat te komen. Men had geen enkele reden om hun timesharing contract te laten ontbinden. Families met jonge kinderen waren er zeker van dat ze hun accommodatie konden krijgen tijdens de schoolvakanties, indien ze tenminste een week hadden in deze perioden. Het was perfect voor hen. Timesharing bedrijven begonnen hier echter anders over te denken omdat het voor hen moeilijker was om weken te verkopen in de andere seizoenen. Deze waren namelijk veel minder gewild. meer dan 70% verkoop werd nooit bereikt! Dus werd de zogenaamde ‘floating’ week geleidelijk ingevoerd.

Timesharing

Het floating week timesharing concept

Dit timesharing systeem werd onderverdeeld in 3 seizoenen. Hoog – midden en laag. Hierdoor kregen verkopers de mogelijkheid om klanten over te halen tot de aankoop van een ‘Hoog’ seizoen week, die hen gegarandeerde vakanties zou opleveren tijdens schoolvakanties. Het grote nadeel, tevens een belangrijke reden voor een timesharing ontbinding, was echter dat hierdoor het liegen begon! Er werd tegen klanten gezegd dat, ook al zouden ze een week in het laag seizoen kopen, ze gewoon eenvoudig gebruik konden maken van weken in het hoogseizoen, zonder bijkomende kosten (maar zeg niet dat ik dit gezegd heb). Dit systeem werd al snel minder populair of zelfs impopulair omdat time share eigenaren niet zeker meer waren van enige beschikbaarheid om de door hen gekozen data. Ook kwamen ze vrijwel altijd in niet door hen gekozen accommodaties terecht. Men had een appartement gezien met zeezicht, en men kwam vervolgens terecht in een appartement met uitzicht over de parkeerplaats. Het ‘floating’ week systeem resulteerde wel in een bijna 95% uitverkoop. Niet genoeg volgens de hebberige timesharing bedrijven. Er werd weer iets nieuws verzonnen dat hen nog meer geld zou opleveren: Het puntensysteem

Timesharing punten of points. Wie is er nog niet lastiggevallen door een timeshare verkoper die u RCI points wil verkopen, of die u Diamond resorts Points wil aansmeren. Ook de MGM MUTHU Infiniti points zijn berucht tegenwoordig. Klanten werden een hoeveelheid punten verkocht die hen verzekerde van vakanties in de periode dat zij zouden willen. Er werd gezegd dat, hoe meer punten ze kochten hoe ruimer de keuze en hoe meer weken ze zouden kunnen gebruiken. Dit timesharing systeem werd al snel gecompliceerder gemaakt. Bijvoorbeeld door o.a. 50% puntenkorting voor hen, die binnen 60 dagen voor vertrek gingen boeken. Meerdere variaties werden verzonnen, kortingen werden beloofd en meer waarde voor hetzelfde geld werd niet waargemaakt door de timeshare industrie, die zich met time share ontbinding nog niet bezighield. Het aantal punten nodig voor een boeking werd steeds hoger en hoger. Punten werden al snel minder waard, waardoor men meer punten moest gaan kopen om nog op vakantie te kunnen gaan. Veel timesharing bedrijven verkochten meer dan 100% van hun inventaris, ervan uitgaande dat een groot aantal time share eigenaren niet meer op vakantie gingen. Alle ‘Floating’ systemen (inclusief het puntensysteem) maakte het voor het timeshare bedrijf mogelijk om de beste weken voor zichzelf te houden (Afromen of Skimming) Timesharing eigenaren klagen over het feit dat de aangeboden weken bijna altijd in periodes zijn, die onaantrekkelijk voor hen zijn. Denk hierbij aan wintersportlocaties die alleen maar beschikbaar zijn in de zomer, enz. Dit was echter nog niet alles: er werden nog 2 nieuwe producten bedacht door de hebberige timeshare industrie! Holiday Clubs en Fractional Ownership. Met name deze laatste willen we hier toelichten.

Fractional ownership

Timesharing

Dit is eigenlijk het opnieuw uitgevonden Timesharing want het is:

  1. Vakantie accommodatie op Timeshare basis.
  2. In upper class accommodaties ( beter dan timeshare)
  3. Voor een vaste looptijd, meestal 15,17,19 of 25 jaar.
  4. Met een gegarandeerde verkoop na afloop van de looptijd contract.

Men verdenkt de Fractional bedrijven ervan, dat deze de gegarandeerde verkopen niet plaats zullen laten vinden. Een soort Investerings fraude dus. Heeft men nog meer redenen nodig om zijn of haar timesharing contract te laten ontbinden? Deze fractionals worden verkocht door zeer bekende twijfelachtige bedrijven die ook werkzaam waren in de timeshare industrie en holiday club scene. Ze gebruiken zeer eenzijdige contracten waar iedere advocaat tegen zou stemmen. Het bedrag dat betaald moet worden is vele malen hoger dan de waarde die het vertegenwoordigt. Vaak wel tot 10 maal hoger. De verkoop die gegarandeerd wordt aan het einde van de looptijd contract wordt gegarandeerd door bedrijven met een beperkte aansprakelijkheid, die waarschijnlijk verdwenen zijn op het moment van uitbetalen. Of het eigendom wordt verkocht voor een extreem laag bedrag aan een bevriend bedrijf, of zelfs aan het eigen bedrijf. Een zeer bekend en goed voorbeeld hiervan is het bedrijf ‘Dames de la Mer’ Dit bedrijf verkocht Jachten in Turkije. Het verkoopt 206 wekelijkse aandelen voor ongeveer €9000 per stuk. Het Jacht kost € 280.000 en levert een winst op voor de verkoper van € 1,5 miljoen. Aan het eind van de looptijd contract, in dit geval 25 jaar, krijgen de 206 eigenaren ieder een deel van de opbrengst. Dit zal naar schatting niet meer zijn dan € 500,- per eigenaar…. Momenteel worden ook deze Fractional Ownership Clubs gereguleerd door de Europese Timeshare wetgeving. Een wetgeving die toezicht zou moeten houden op de timesharing bedrijven en een ontbinding van het contract gemakkelijker zou moeten maken. Helaas is dit niet het geval, integendeel!

Time share resorts waar verkoop teams aanwezig zijn, zijn inmiddels overgegaan op de verkoop van vakantieweken. Op deze manier hopen ze de time share wetgeving te omzeilen en hoeven ze een gedane aanbetaling niet terug te betalen.Voor iedere vakantie week krijgt men een certificaat. Deze moet men ‘activeren’, en heeft een geldigheidsduur van 12 maanden na activatie. Op deze wijze kan men u 6 weken vakantie verkopen zonder te worden aangemerkt als time share product, met als gevolg dat men dus een aanbetaling kan en mag vragen. Dit product valt immers NIET onder de time share wetgeving. Een ander berucht Timesharing bedrijf op Tenerife –  Silverpoint Vacations – is inmiddels overgegaan op de verkoop van bedrijfsparticipaties. Uiteraard met dezelfde reden: het omzeilen van de timeshare wetgeving. Annuleert men zijn contract binnen de wettelijke bedenktijd, dan geeft Silverpoint de gedane aanbetaling NIET terug. Wat ons betreft is Silverpoint op dit moment het timesharing bedrijf waar u het meest voor op moet passen.

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone